• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası

  

ÇALIŞMALARIMIZ
Linkler

2015 EĞİTİM ONUR ÖDÜLÜ Prof. Dr. Cahit KAVCAR'a verildi

2015 EĞİTİM ONUR ÖDÜLÜ

 

Prof. Fr. Cahit Kavcar’ın

Ulusal Eğitim Derneği “2015 Eğitim Onur Ödülü”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi (EBF) eski Dekanlarından emekli Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cahit Kavcar'a verildi.

(Soyadı sırasıyla) Saim Açıkgöz, Prof. Dr. Mahmut Âdem, Dr. Alper Akçam, Prof. Dr. A.Gönül Akçamete, Mutahhar Aksarı, Dr. Niyazi Altunya, Mustafa Atasoy, Erdal Atıcı, Prof. Dr.İ. Ethem Başaran, Veli Demir, Mustafa Gazalcı, Prof. Dr. F. Dilek Gözütok, Prof. Dr. M. TahirHatiboğlu, Prof. Dr. Ahmet Kocaman, Prof. Dr. Nizamettin Koç, Prof. Dr. Semih Koray,Nazım Mutlu, Münevver Oğan, Mustafa Pala, Osman Nuri Poyrazoğlu, Ahmet Özer, RemziÖzkaya, Prof. Dr. Ahmet Saltık, Refik Saydam, Zeki Sarıhan, Prof. Dr. Sedat Sever, Prof. Dr.Ali Uçan’dan oluşan 27 kişilik Seçici Kurul’dan 24’ünün aday belirleme ve oylamaya katıldığı ikitoplantı sonucu Eğitim Onur Ödülü verilmesi kararlaştırılan Kavcar’ın halen yüksek lisans derslerinegirdiği kendi okulundaki Hasan Âli Yücel Konferans Salonu’unda 20 Kasım 2015 tarihinde ödül töreni yapıldı.

 

Ankara Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Kasım Karakütük, EBF Dekanı Prof. Dr.Fatma Hazır Bıkmaz, Fakültenin bir önceki dekanı Prof. Dr. Ayşe Çakır İlhan, Eğitim İş Ankara 1Nolu Şube Başkanı Turgay Kaçan, Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Ankara Şubesi yöneticileri Hülya Küçükaras’la Rabia Şahin, Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Başkanı Erdal Atıcı ile Yönetim Kurulu Üyesi Ali Kınacı, Dil Derneği yöneticileri Günay Güner’le Ertuğrul Özüaydın, Müzik Eğitimcileri Derneği (MÜZED) Genel Başkanı Refik Saydam’la Yönetim Kurulu Üyesi Erdinç Özcan, Vatan Partisi Genel Başkan Yardımcısı Bülent Esinoğlu ile Kavcar’ın meslektaşları, eski ve mevcut öğrencilerinin de aralarında bulunduğu toplulukça izlenen ödül töreninde; program sunucusu Öğretmen Dünyası Yazı Kurulu Üyesi Serkan Menemen'in konukları selamlamasının ardından Ulusal Eğitim Derneği Genel Başkanı Nazım Mutlu açılış konuşması yaptı. Mutlu konuşmasında, Eğitim Onur Ödülü’nün tarihçesini, Ödül Seçici Kurulunu tanıttı ve ödüle layık görülen Prof. Dr. Cahit Kavcar'ı anlattı. Mutlu, Kavcar'ın öğrenci iken kitapları ile dolaylı yoldan, ardından Öğretmen Dünyası dergisi ve Ulusal Eğitim Derneği'ndeki çalışmalarda kendilerinin doğrudan öğretmeni olduğunu söyledi. Kavcar’ın olumsuz koşullarda bile yapıcı ve iyimser yaklaşımlarının çalışmalarda kendilerine güven kazandırdığını belirten Mutlu, ardından Prof. Dr. Cahit Kavcar’a ödül plaketi ve çiçek sundu.

 

Tören, Eğitim Bilimleri Fakültesi Hasan Ali Yücel Konferans Salonunda yapıldı.

Prof. Dr. Cahit Kavcar, yaptığı kısa konuşmada, “birçok arkadaşım gibi öğretmen olmamı Cumhuriyete borçluyum. Bu nedenle Cumhuriyete, kurucularına minnet duyuyorum. Aydın Ortaklar Öğretmen Okulu'nda okudum. Bu kapıyı bana Cumhuriyet açtı” dedi.

Prof. Kavcar, izleyicilere seslenirken.


MÜZED Genel Başkanı Refik Saydam, Burhanettin Tunç, Mesude Tuncer ve Ali Alp Metin'den oluşan "Mandolin Gurubu Orkestrası", Gülten Akın'ın Öğretmen Şarkısı, Köy Enstitüleri Marşı ve Öğretmen Okulları Marşını seslendirdi. Beğeni toplayan müzik dinletisinin ardından Dr. Cihat Oğan'ın hazırladığı, Münevver Oğan'ın seslendirdiği saydam gösterisinde Cahit Kavcar'ın yaşamöyküsü ana başlıkları ile gösterildi.

Törende MÜZED Mandolin Grubu Orkestrası, öğretmenlik şarkılarını seslendirdi.


 “Yönetici Cahit Kavcar”

Prof. Dr. Cahit Kavcar’ın çeşitli yönlerinin dile getirildiği açıkoturumu, emekli MEB Başmüfettişi Saim Açıkgöz yönetti. Açıkgöz, Kavcar’ın son zamanlarda pek görülmeyen iyi insan, iyi kalpli insan olduğunu söyledi. Açıkgöz, Kavcar’ın bir bilim ve duygu insanı olduğunu vurguladı.

Prof. Dr. Meral Uysal, “Yönetici Cahit Kavcar”ı anlattı. Dekanlığı döneminde birlikte çalıştıklarını, bu süreçte ekip çalışması başlattıklarını, Kavcar’ın çok demokratik davrandığını belirtti. Kavcar’ın kendilerine “Sizin hatanız benim hatam, benim hatam da benim hatamdır” diyerek güven verdiğini, sorumluluk duygusu yüklediğini söyledi. YÖK döneminde dekanların dışarıdan atanmasına karşı rektöre giderek kendi aralarından bir dekan seçilmesini istediklerinde, göreve önerilen Kavcar’ın kendisine müdahale edilirse veya hata yapması durumunda istifa hakkı saklı kalmak üzere görevi kabul ettiğini belirtti. Cezanın eğitici yönü olduğuna inanmayan, baskıya karşı olan Kavcar’ın, sorunları yapıcı ve sağduyulu bir yaklaşımla çözdüğünü, onun tam bir kamucu olduğunu, “devleti zarara sokmayacaksak sorunları öğrenci lehine çözelim” anlayışıyla hareket ettiğini belirten Uysal, Kavcar’ın aynı zamanda iyi bir dinleyici olduğunu söyledi.

 

 “Yazar Cahit Kavcar”

  “Yazar Cahit Kavcar” konusunda söz alan Doç. Dr. Canan Arslan, 2. Meşrutiyet Devrinde Edebiyat ve Eğitim (1908-1923), Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi (1965-1975), Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrenci El Kitabı, Edebiyat ve Eğitim ile Batılılaşma Açısından Servet-i Fünun Romanı adlı kitapların Cahit Kavcar tarafından yazıldığını belirtti. Ortak yazarlı 15 kitabı arasında; Türk Dili 1, Türk Dili 2, Türk Dili 3, Efsanelerimiz, Anlatım Türleri, Özel Öğretim Yöntemleri, Örnek Edebi Metinlerle Yazılı ve Sözlü Anlatım, Vasıf Çınar-Yaşamı ve Hizmetleri, Halil Fikret Kanat-Yaşamı ve Hizmetleri, Türkçe Sözlük, Türkçe Okul Sözlüğü, Türkçe Bilim Terimleri Sözlüğü gibi eserlerin yer aldığını açıkladı. Arslan, Kavcar’ın 1969 yılından günümüze dek dil ve edebiyat öğretimi başta olmak üzere 120 makalesinin yayımlandığını söyledi. “Kavcar, dil ve edebiyat öğretiminde öğretmenden programa, okumadan, yazmaya, öğretim anlayışının nasıl olması gerektiğinden yararlanılabilecek yöntemlere kadar birçok konuda çağdaş, işlevsel ve nitelikli dil ve edebiyat öğretiminin çerçevesini çizecek çalışmalarla alana katkıda bulunmuştur” diyen Arslan;

Kavcar’ın makalelerinde en çok öğretmen yetiştirme sorunu, öğretmenlik mesleğinin yenidenyapılanması, alan öğretmeni yetiştirme, nitelikli Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin özelliklerine yer verdiğine değindi. Arslan, sözlerini şöyle tamamladı: “Atatürk’ün dil ve edebiyat konularındaki görüşlerinden kültürel alanda yaptığı yeniliklere, yazı devriminin getirdiği kolaylıklardan Atatürk devrimlerine kadar birçok konuda makaleler yazmıştır. Kavcar, yabancı dille öğretimin yanlışlığına, dilin ve ulusal bağımsızlığın önemine dikkat çeken önemli yazılar kaleme almıştır. Hepimizin bildiği Türkçe Eğitimi ve Sorunları, Türkçe ve İTÜ, Türkçe Ölmüş mü?, Osmanlıca Sevdası, Sıra Arapça Öğretiminde adlı yazılarında da yabancı dille eğitimin, Türkçe ve eğitimin en büyük sorunu olduğunu vurgulamıştır.”

 

“Eğitimci Cahit Kavcar”

 

 Araştırma Görevlisi Sedat Karagül ise “Eğitimci Cahit Kavcar”ı anlattı. “Hocamızın eğitimciliğinin temelinde, Aydın Ortaklar İlköğretmen Okulu ve Ankara Yüksek Öğretmen Okulu’nda şekillenen halkçılık ve hümanizma düşüncesi yatıyor. Öğrencilerine değer veren, saygı ile yaklaşan, önemseyen bir öğretmendir. Girdiği kalabalık sınıflarda öğrencilerinin adlarını hızla öğrenir ve onlara adlarıyla seslenir. Sınav kâğıtlarını titizlikle inceler, hataların altını çizer, iyi yerleri mutlaka işaretler. Daha sonra sınav kâğıtlarını öğrencilerine dağıtır ve eksiklerini görmelerini sağlar. Çünkü ona göre sınav öğrencilerin eksiklerinin saptanması ve giderilmesi için yapılır” diyerek konuşmasına başlayan Karagül; Türkçe ve edebiyat eğitiminin aynı zamanda bir sanat eğitimi olduğunu, Kavcar’ın da bu nedenle derse şiirle başlayıp dersini şiir ile bitirdiğini, böylece sanatsever öğrenciler yetiştirdiğini vurguladı. Kavcar’ın kendilerine “Siz de derse şiir okuyarak başlayın, öğrencilerinize şiir okutun, böylece hem sanatı sevdirirsiniz hem de şairleri tanımalarını sağlarsınız” dediğinibelirten Karagül, hocasıyla ilgili sözlerini şöyle sürdürdü:

 

“Küçük öyküler ve fıkralar anlatır. Konuları işlerken, tek kaynaktan yararlanmaz. Konularını birçok kaynağın tanıklığında işler. Çeşitli makale, dergi ve gazete yazılarından yararlanır. Öğrencilerinin nitelikli dergilere abone olmaları için onları güdüler. Dergilere yazı yazmaları için onları yüreklendirir. Yazılarını özenle inceleyerek onlara yardımcı olur. Öğretmenlik konuşma değil, konuşturma sanatıdır ilkesinden hareketle öğrencilerinin derse katılımlarını sağlar. Öğrencilerinin konu ile ilgili düşüncelerini sorar ve onları sabırla dinler. Öğüt yerine örnek olmayı yeğler. Ona göre eğitim, öğrencinin bilincini iyiye, güzele doğru geliştirmektir. ‘Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz’ şiarını ilke edinmiştir. Yaparak, yaratarak ve üreterek yola devam edilmelidir.

Cumhuriyetin temel değerlerine ve ilkelerine bağlıdır. 1965 yılından bu yana yaptıklarına bir göz atarsak, ne çok iş başardığını görürüz. Edebiyat alanında deneysel çalışmalar yapan, çocuk ve gençlik edebiyatı konusuna dikkat çeken ve bu bölümleri üniversite de açan bilim adamları, Anadolu’yu aydınlatan çok sayıda öğretmen yetiştirdi. Yüreği insan sevgisi ile dolu Cahit KavcarHocamıza minnet duyuyoruz.”

 

 “Mustafa Necati’yi iyi tanıyın”

 

 Açıkoturumdan sonra söz alan Prof. Dr. Cahit Kavcar, herkese teşekkür etti. Ardından, yoksul ve yetenekli çocukların okumaları için yatılı okulların önceden var olduğunu, ancak bilimsel olarak 1926’da Mustafa Necati tarafından ele alındığını, O’nun Mustafa Kemal Atatürk’ün Maarif Nazırı olduğunu söyledi. Hasan Ali Yücel döneminde öğretmen okullarını geliştirdiğini, Köy Enstitülerinin kurulduğunu anlattı. 1953 yılında kapatılan Köy Enstitülerinin birçok geleneğinin öğretmen okullarında sürdürüldüğünü, kendisinin de böyle bir okulda okuduğunu açıkladı. “Cumhuriyetin elli yıllık bir öğretmeni olarak, ona bağlı olmayı, savunmayı ödev bildim. Onur duydum. Cumhuriyetin kurucularına, Büyük Önder’e borçluyum” diyen Kavcar; sözlerini bugünkü duruma ilişkin şu saptama ve önerilerle bitirdi:

 

 1. MEB Teftiş Kurulu yok. Maarif Müfettişi olmuş ve Bakanlığa değil, İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlanmışlardır.

 

 2. İlkokul 2. sınıfta Arapça dersi getiriliyor. Gerekçe, Araplarla iyi ilişkiler geliştirmek! Bunun bilimsel bir mantığı yok. İmam Hatip Liseleri var, neye yaradı? Araştırma yapıldı mı? 1928’deki Harf Devrimi ile liselerden Arapça dersi kaldırıldı. Şimdi rövanş mı alınıyor?

 

 3. Özellikle gençler, Mustafa Necati’yi çok iyi tanıyın.

 

 4. Eğitim Bir-Sen diye hükümete akıl hocalığı yapan bir sendika var. Şimdi de “karma eğitim kaldırılsın” diyor.
 

 5. Bir imam ‘10 Kasım Bayramınız’ kutlu olsun diyor.

 

 6. Akit gazetesi, “Zulüm 1938’de son buldu, rahmetle anamıyoruz seni Atam!” diyor. Cumhuriyetin işi kolay değil, yıkılmak, yılmak, pes etmek yok.
 
 Ödül töreninin sona ermesinin ardından Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yerleşkesinde bulunan Çınar Restoran’da düzenlenen akşam yemeğine geçildi.
 

 Kavcar Kimdir?

 

Prof. Dr. Cahit Kavcar, 1943 yılında Muğla-Fethiye Kızılbey köyünde doğdu. İlkokulun ilk 3 yılını köyün camisinde okudu. İlkokulun ardından Aydın Ortaklar İlköğretmen Okulunu, ardından Ankara Yüksek Öğretmen Okulu ile Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünü bitirdi. 1968’de AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi’ne asistan olarak giren Kavcar, yüksek lisans ve doktorasını tamamladıktan sonra askerlik görevini yaptı. İngiltere’de Durham Üniversitesi’nde konuk öğretim üyeliği yaptı. Yurda dönünce doçentlik çalışmasını tamamladı. 1987’de profesör olan Kavcar, Malatya İnönü Üniversitesi’ne atandı. 1992’de atandığı AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalında Eğitim Programları ve Öğretim Bölümü Başkanı, 1994 yılında ise aynı fakülteye Dekan oldu. 1910’da emekli olan Kavcar, aynı okulda yüksek lisans derslerine girmeyi sürdürüyor.

 Prof. Dr. Cahit Kavcar’ın edebiyat, dil, eğitim, öğretmen yetiştirme, Türk dili ve edebiyatı öğretimi, Türkçe öğretimi, kültür ve sanat konularında bir kısmı ortaklaşa, bir kısmı derleme olmak üzere 17 kitabı, çeşitli dergilerde yayımlanmış 90 makalesi bulunmaktadır.



Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi2
Bugün Toplam5
Toplam Ziyaret32788
Döviz Bilgileri
AlışSatış
Dolar3.48763.5016
Euro4.18064.1973
Hava Durumu
Anlık
Yarın
22° 35° 20°
Takvim